torsdag 5. februar 2009

Toner, melodier, ord, tekster... Musikk

Da jeg fikk vite at vi skulle få skrive om en sang på bloggen ble jeg veldig glad. Jeg er veldig interessert i musikk og hører mye på musikk på fritiden. Den første utfordringen jeg møtte med dette innlegget var å finne en sang jeg ville skrive om. Det er mange tekster jeg syns er fine, og flere sanger jeg gjerne kunne skrevet om. Jeg bestemte meg for å skrive om den sangen jeg har hørt mest på i det siste, Amusementpark av 50 cent, hans siste album. Men etter å ha lastet ned teksten slo jeg sangen fra meg. Teksten var av en svært grov og seksuell karakter. Tankene mine falt så på sangen Iris av Goo Goo Dolls. Den har vært nominert til tre ”Grammyadwards” Jeg valgte sangen fordi jeg for en liten stund siden fikk vite at ”en person” tenkte på meg da han hørte sangen. Jeg syns derfor det var på sin plass at jeg fordypet meg i teksten og melodien.

Sangen handler om et forhold mellom en mann og en kvinne. Sangen er skrevet fra mannen til kvinnen i et komplisert forhold der han har møtt en kvinne han ikke kan være sammen med lengre. Han vil ikke at verden skal se han, det tror jeg kan tolkes som at han er knust av kjærligheten og at han ikke oppfører seg vanelig som før og at han ikke bryr seg om resten a v verden, men bare å vise hvem han er ovenfor denne jenten. Dette fører til at stemningen i sangen blir veldig sterk og mer dyster. I og med at dette er en sang i sjangeren rock så blir det dystre løftet litt og det er lett å synge med. Han nevner også at ”you are the closest to heaven that I ever be”. Som trekker mot kristendommen, der himmelen kan kobles med paradiset og er den beste følelsen. Dette kan tolkes som at han aldri kommer til å få det så bra med noen eller noe annet for resten av livet.

Musikken er koblet veldig bra med teksten. Og trommene er med på å forsterke budskapet i refrenget. Og gjentagelsene fremmer sangens budskap og gjør det lettere å henger med enn i en rap med mye mer variert tekts. Sangen kan tolkes på den måten du lettest knytter til dine følelser ovenfor en du har det fantastisk med. Men dette kan ikke skje fordi samfunnet ikke er lagt opp slik at de kan være sammen. Dette er indirekte samfunnskritikk der han ikke føler at samfunnet er på hans side.

Etter å ha lest mitt eget blogg innlegg, legger jeg merke til at dette er akkurat det forholdet jeg har med personen jeg fikk sangen av. Vi er splittet av alle personene som er rundt oss og det gjør at vi ikke kan være sammen.

And I'd give up forever to touch you
'Cause I know that you feel me somehow
You're the closest to heaven that I'll ever be
And I don't want to go home right now

And all I can taste is this moment
And all I can breathe is your life
and sooner or later it's over
I just don't want to miss you tonight

And I don't want the world to see me
'Cause I don't think that they'd understand
When everything's made to be broken
I just want you to know who I am

And you can't fight the tears that ain't coming
Or the moment of truth in your lies
When everything feels like the movies
Yeah, you bleed just to know you're alive

And I don't want the world to see me
'Cause I don't think that they'd understand
When everything's made to be broken
I just want you to know who I am

And I don't want the world to see me
'Cause I don't think that they'd understand
When everything's made to be broken
I just want you to know who I am

And I don't want the world to see me
'Cause I don't think that they'd understand
When everything's made to be broken
I just want you to know who I am

I just want you to know who I am
I just want you to know who I am
I just want you to know who I am

Ingen kommentarer: