mandag 23. februar 2009

Analyse av Mitt liv som hund

Før vinterferien fikk vi vist en spillefil. Mitt liv som hund er en svensk film fra 1985 og er regissert av Lasse Halström. Filmen er basert på Reisar Jönssons roman med samme navn, som ble gitt ut i 1983. Filmen fikk en svært god mottakelse av kritikere, og vant to priser i Sverige samt en Golden Globe i USA. Filmen ble også nominert til to Oscar i 1987, for beste regi og beste manus.

Filmen var innterresang, og virkelig den type underholdningen vi trenger innimellom Filmens tema er relativt vanskelig å fastsette, det skjer nemlig så mye på en gang. Men oppvekst og ensomhet kan godt regnes som tema, ettersom man følger Ingemar i oppveksten, som en uvanlig gutt som ikke har det så veldig lett. Filmen starter med å vise livet til Ingemar, broren og moren deres liv i byen. Ingemar har en hund han er veldig glad i, og en bestevenninne. Men moren er syk, og hun sender derfor av gårde sønnene sine til forskjellige slektninger i ferien. Hunden sendes på kennel. Vi følger deretter Ingemar videre, som har kommet til Småland, til onkelen sin. Ingemar blir etter hvert inkludert i miljøet der nede og blir med på å spille fotball. Der treffer han flere gutter, og i tillegg Saga, som egentlig er en jente, men det er det ingen som sier noe om. De blir godt kjent, men Ingemar blir sendt hjem tilbake til byen hos moren, hunden og broren sin. Ingemar finner derimot på mange fantestreker, som har som følge at moren blir dårligere, og legges inn på sykehuset. Hun dør etter hvert, og Ingemar og broren blir igjen sendt til der de var om sommeren. Hunden blir igjen "lagt inn på kennel", men det viser seg senere at den sannsynligvis blir avlivet, ettersom man aldri ser den igjen. Ingemar møter Saga igjen, og mye annet dramatisk skjer også. Filmen ender dermed med at alt blir bra, slik som filmer gjerne gjør.

All handlingen i denne filmen blir presentert i kronologisk rekkefølge, men av og til ser man små scener der det bare blir zoomet inn på stjernene og man hører Ingemars filosofiske tanker om hunden Laika. Det blir i tillegg vist små klipp av Ingemar og den friske moren som leker sammen på stranden. Akkurat dette klippet blir vist mange ganger, med slike svake farger som så ofte blir brukt når man viser drømmer og lignende. I resten av filmen er det også litt av disse svake fargene, men dette er sannsynligvis for å få frem tidsalderen filmen prøver å fremstille.

Personene i denne filmen er ganske komplekse individer. Eksempler på dette er Ingemar, som tenker og tenker på filosofiske spørsmål og i tillegg later som om han er en hund ved flere anledninger, og Saga, som er en jente som oppfører seg som en gutt. Begge disse personene oppfører seg slik på grunn av usikkerhet (slik jeg ser det). Det er ikke lett å si akkurat hvorfor de har valgt disse metodene for å distansere seg selv, men Ingemars hundeetterligninger kan godt komme av kjærligheten han føler for hunden sin og at han har vokst opp sammen med den og derfor kanskje har tillært seg litt av dens naturlige oppførsel.

For å være ærlig, må jeg si at jeg ikke fulgte så veldig mye med på lyd, musikk og lignende i filmen. Det var viktigere for meg å få med meg handlingen. Men jeg merket at alt var veldig bra lagt opp til å vise hvilken tid handlingen foregikk i. Farger, lys og lignende. Alt gjorde at jeg virkelig trodde på filmen, jeg trodde på det som skjedde og tok det inn over meg.

Generelt synes jeg at dette var en god film. Den var morsom, men samtidig rørende og litt pinlig til tider. Det var definitivt en bra film å se i skolesammenheng. Klippet som ble vist igjen og igjen av Ingemar og hans friske mor på stranden ble jeg ganske fort lei av. Dette gjorde at filmen ble litt kjedeligere, men slettes ikke i altfor stor grad. Jeg fulgte godt med på hele filmen, noe som ikke alltid er en selvfølge når det kommer til filmer vist på skolen. God film, så absolutt.

Vildene er tatt fra: http://www.bergen-filmklubb.no/images/Mitt-liv-som-hund-2.jpg https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi9MNmBnY1seBiTrcjPghvN1Ql8YwUjqPU4wSoV0ghlA4QWNspQBtCNvZgQtfqgoFcvHS8mOt2EvThd6z_FZAJJ5ogVLDMk03AGJmr7kUNoiAGuJVOKFIiVEUKCbS1wsRd0sx9adGZpOw/s320/096_mittLivSomHund_01.jpg

Ingen kommentarer: