tirsdag 27. januar 2009

Poesi


Lyrikk er tekster som sier mye med få ord. Tekstene har musikalske eller visuelle virkemidler og kan derfor også være preget av rim og rytme. En lyrisk tekst er også en fri tekst med få regler. Men det er selvsagt lurt å lage en lyrikk som klinger slik at folk skal like det de hører. Vi finner lyrikk overalt i dag. Nå til dags er det kanskje vaneligs kanskje musikk, derimot så var dikt vaneligere før i tiden.


Jeg har ikke samlet på noen dikt jeg har skrevet tidligere, og valgte heller å søke på en internettside der private diktere kan publisere sine egne dikt hele tiden. Det var allerede mange som hadde lagt ut dikt bare i dag. Og jeg valgte å ta et av dagens dikt, fordi diktet passet for alle mennesker som har følt motgang. Spesielt oss unge som skal utforske nye ting kan føle oss sårbare i perioder. Dette korte diktet var ømt og lidenskapelig og gjenspeilte seg i skjøre opplevelse fra fortiden. De få ordene i diktet gir mye betydning. Jeg vil tolket diktet som en beskrivelse på sårbarhet.


Herdet , Hildegunn Kveldstad

hun ble herdet
i sviket
uten ryggrad
hvor arr

gnaget inn
under
rustfri hud

Videre så hadde jeg ingen tanker om et nytt dikt før jeg leste diktet Kjersti publiserte på sin blogg. Det traff meg mitt i hjertet. Det gjenspeilte meg slik jeg føler meg dagelig. Det var livslystig og meningsfylt.

Liten?Jeg?Langt ifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt på langs og på tversfra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv kanskje?


Jeg hadde ikke vert borti diktet før, men det var et dikt jeg fant ut at hadde lyst til å publisere. Diktet er skrevet av Inger Hagerup. Det handler om at vi mennesker er perfekte. Vi er de vi skal være og intet mindre eller mer. Vi skal alle holde hodet høyt å være stolt over den vi er!

Ingen kommentarer: