søndag 2. november 2008

Operasjon Dagsverk = dele goder


Bangladesh er mer enn halvparten så lite som Norge. Likevel bor det mer enn 144 millioner i Bangladesh i forhold til Norges 4.7 millioner innbyggere. Landene er forskjellige på mange andre områder også. Utdanning er et viktig tema. Ungdommer i Norge får tildelt gratis skoleplass ut videregående. Vi i Norge har alle rett på utdanning slik at vi kan skaffe oss egen inntekt. Slike goder har ikke ungdom i Bangladesh. Derfor setter ungdom i Norge av en dag der vi skal tjene inn penger til et utdanningsprosjekt i Bangladesh. Pengene skal brukes til Shonglap; et kurs der unge jenter skal få utvikle seg, dele ferdigheter, interesser og lære å tjene penger på egenhånd. Dette er et godt tiltak for både ungdommer i Norge og Bangladesh. Vi blir mint på at ikke alle får utdanning servert på sølvfat. OD pengene gir jentene i Bangladesh flere muligheter videre i livet. Og vi får gleden av å bidra med vår innsats.

Årets satsing på unge i Bangladesh er flott! Jeg syns det er fint at vi kan gjøre så lite som å selge kaffe en morning bare for å bedre fremtiden til andre jenter. Jeg håper også at flest mulig jenter tar i bruk tilbudet de får. Selv om jeg er klar over at holdninger til utdanning for jenter er annerledes i Øst-Asia. Jeg ønsker også at fremtiden skal likestille oss ungdommer, å rettferdiggjøre utdanningsmuligheter for unge verden over! Jentene i Bangladesh er verdt akkurat like mye som oss her i Norge, og derfor skal de også få muligheten til utdanning på lik linje med oss.

Det er også viktig å få poengtert at bortskjemte som vi er her i Norge, bør vi ikke klage på mye lekser eller store prøver. Det er store hjelpemidler som vi får GRATIS! OD åpner øynene og tankene mine. Kanskje man skal være glad for de godene man har, og samtidig kunne dele litt av overfloden!

Bilde hentet fra: http://www.od.no/Artikler/862.html%20%2001.11.08
01.11.08
Kilder: http://www.od.no/ , http://no.wikipedia.org/wiki/Norge , http://no.wikipedia.org/wiki/Bangladesh

Ingen kommentarer: